starten met social media marketing
Tips

Social media marketing

Social media marketing is een redelijk groot begrip. Wanneer we dit terugbrengen tot de basis dan is social media marketing het gebruik van social media kanalen om een product of dienst te promoten voor een bedrijf. Deze social media kanalen kunnen bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn of TikTok zijn.

Starten met social media marketing

Ieder bedrijf of persoon kan beginnen met social media marketing. Het is namelijk niet moeilijk om je aan te melden bij een social media platform. Hier heb je in vele gevallen alleen een e-mailadres en goed wachtwoord voor nodig. Dan is het zaak om te beginnen met het plaatsen van content. Dit kan zijn in vorm van afbeeldingen met tekst, maar ook video’s.

Wanneer je veel waarde aan social media marketing hecht, zullen jouw foto’s waarschijnlijk mooier en professioneler zijn dan die van iemand die er minder waarde aan hecht. En dat is wat social media marketing zo verschillend maakt. Ieder persoon of ieder bedrijf steekt er bepaalde tijd in, wat uiteindelijk weer resulteert in een mooie groep volgers of veel likes/reacties. Over het algemeen geldt, hoe meer je actief bent op een bepaald social media platform en daar dus vaak dingen post en op andere berichten reageert, hoe meer volgers je hebt en/of meer likes en reacties op jouw eigen berichten. Het werkt het beste als je het inzet met een specifiek doel. Marketingbureaus kunnen jou hierin ondersteunen. Zo is BuildSocial een marketingbureau dat zich richt op de woonbranche, waardoor er een sterke focus is in hun social media marketing campagnes. Denk bijvoorbeeld aan social media voor bouwbedrijven.

Social media marketing zelf doen of uiteindelijk uitbesteden?

Waar personen nog zelf social media marketing oppakken, zijn er steeds vaker bedrijven die dit uitbesteden bij een bureau dat verstand heeft van social media marketing. Bij zo een bureau werken social media specialisten die vaak al jarenlange ervaring hebben met het opzetten van social media campagnes. Zij weten precies op welk kanaal welke doelgroep aanwezig is en kunnen jouw bedrijf van het juiste advies voorzien. Het is dat ook niet verrassend dat een bedrijf vaak voor een social media bureau kiest. Een social media specialist ziet waar de kansen liggen op een bepaald social media kanaal en het maximale uit een advertentiebudget halen.